Oud Hollandse spelletjes

hollandsiheader

• Verkleden/ verkleedpartijtje – de meeste kinderen zijn dol op verkleden. Doe alle verzamelde verkleedspullen die je kunt vinden bij elkaar en maak er een verkleedestafette van. Of laat de kinderen jou lekker uitdossen, vinden ze vast en zeker geweldig! Gebruik hierbij oude jurken van Oma, schoenen met hakken, mutsen, pruikjes en natuurlijk make-up.
  • Blikgooien– spaar blikken en ga die mooi beplakken met verschillende soorten papier, stickers, wat jullie leuk vinden. Met cijfers erop voor de punten natuurlijk. De blikken stapel je op elkaar in een piramide en je gaat er van een afstandje zoveel mogelijk omgooien met een tennisbal of pittenzak, wat jij veilig vindt. Hartstikke leuk en gezellig om met je kids te doen!
  • Ezeltje prik– geef de ezel het hoofd van je moeder vader opa /oma?.. of is dat niet aardig?
  • Anders doe je geen ezel maar gewoon zijn hoofd en moeten de kinderen geblinddoekt een kroon op zijn hoofd prikken.
  • Koekhappen of spekhappen– ook zo’n heerlijk Oudhollands spelletje. Je hangt stukken ontbijtkoek of spekjes aan een soort waslijn. De speler krijgt een blinddoek voor (gewoon een theedoek oprollen en vastbinden), loopt (al dan niet met aanwijzingen) naar de lijn en gaat smullen.
  • Hinkelen– Met stoepkrijt kun je de leukste hinkelbanen maken – daarbij hoef je je niet te beperken tot alleen een paar blokken met cijfers. Je hoeft je trouwens ook niet te beperken tot hinkelen. Maak er een heel parcours van met gevarieerde opdrachten… houd er wel rekening mee dat je zelf ook meedoet hè…
  • Spijkerpoepen– als er íets bij ouderwetse spelletjes hoort…. zo makkelijk om te maken en zo hilarisch om te doen! Je hebt een fles, een grote spijker en een touw nodig. Kan trouwens ook met een potlood hoor, als je een spijker gevaarlijk vindt met kleintjes. Je bindt de spijker vast aan het touw en de andere kant van het touw gaat om de middel van de speler. De spijker hangt onder de billen naar beneden – de speler moet ervoor zorgen dat die in de fles terechtkomt. Altijd lachen!
  • Snoephappen– een bak met water en op de bodem een snoepjes: weet je het nog van verjaardagsfeestjes vroeger?
  • Zaklopen – neem oude slopen uit de kast van je moeder en gebruik ze als zak. Maak een parcours en spring met je voeten in de zak zo snel mogelijk naar de andere kant.
  • Bliklopen: maak in de zijkant van twee lege blikken bovenaan aan elke kant twee gaatjes. ( wel dezelfde grootte) . Maak een touw vast door de gaatjes. Pak in elke hand een touw en ga op de blikken staan. Trek samen met het touw de blikken iets omhoog zodat je voeten op de blikken blijven staan. Lopen maar.