Week van de jonge mantelzorger

In Nederland groeit 1 op de 4 kinderen op met een langdurig ziek of beperkt gezinslid. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een broer of zus met autisme of een ouder met een chronische ziekte of psychische problemen. Deze kinderen en jongeren worden jonge mantelzorgers genoemd. Van 1 t/m 7 juni is de landelijke week van de jonge mantelzorger en wordt er extra aandacht besteed aan deze vaak onzichtbare groep jeugdigen. In Losser doen wij natuurlijk mee en delen wij dagelijks ervaringsverhalen, ondersteuningsmogelijkheden en interessante weetjes van, voor en over jonge mantelzorgers.
Jonge mantelzorgers hebben vaak niet de lichamelijke zorg over hun gezinslid, maar moeten wel vaak zorg en aandacht missen en kunnen zich flinke zorgen maken over het thuisfront.

Dit kan best lastig zijn, zo weet ook de Twentse Justin, die tijdens de aftrap van de landelijke Week van de Jonge Mantelzorger en de campagne ‘Deel je zorg’ van het ministerie van VWS online in gesprek is gegaan met Minister Hugo de Jonge, presentator Eric Corton 3FM DJ Frank van de Lende en vlogger Brahim Lakhal.

Stichting Fundament ondersteunt in samenwerking met JMZ Go! jonge mantelzorgers van 4 tot 21 jaar oud door het organiseren van activiteiten, cursussen, een maatjesproject en individuele ondersteuning.
Deze zomer bereiden we deze ook uit met een speciaal zomerprogramma aangepast op de mogelijkheden van deze tijd. Het is juist nu fijn om er even uit te kunnen en met iemand te praten die je begrijpt, aldus de Twentse Justin. Van 9 juli t/m 13 augustus zullen er daarom wekelijks zomerse activiteiten zijn voor jonge mantelzorgers. Denk hierbij aan mountainbike tochten, bosspellen en gezellige picknicks. Met een maximaal aantal van 10 kinderen per dagdeel.

Ben of ken jij een jonge mantelzorger en spreekt ons aanbod je aan? Neem dan contact op met Wesley Elfers via 06-10706186 of mail naar jmzlosser@stichtingfundament.nl.